miercuri, 3 septembrie 2008

Simulare ... disimulare

"A disimula înseamnă a pretinde că nu ai ceea ce altcineva are. A simula înseamnă a creea falsa impresie că ai ceea ce altcineva nu are" (1994, p.3)

"Se fabrică un model combinându-se trăsături sau elemente ale realităţii care sunt puse să reproducă un eveniment, o structură, o situaţie potenţială [...]" (2005, p.161)

Conturarea modelor abstracte implică afilierea la unul dintre ele, pe care îl considerăm un model – referinţă. Diferenţierea personajelor sau a evenimentelor se face prin raportarea la aceste modele, nemaiexistând diferenţe reale, singularitate.

Cultul diferenţierii este de fapt: „concentrarea individuală monopolistă, care, abolind diferenţele reale dintre oameni, omogenizând persoanele şi produsele, inaugurează simultan domnia diferenţierii" (2005, p. 112).

Oamenii caută să se diferenţieze unii de ceilalţi prin personalizare, aceasta realizându-se prin afilierea la un model. „Această personalizare, această goană după statut şi după se bazează pe semne, adică nu pe obiecte sau pe bunuri în sine, ci pe diferenţe" (2005, p.114)

Jean Baudrillard,1994, Simulation and Simulacra, University of Michigan Pres

Jean Baudrillard, 2005, Societatea de Consum – Mituri şi Structuri, editura Comunicare.ro, Bucuresti



Niciun comentariu: